Honda Sensing 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató csomag

Honda Sensing 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató csomag

A Honda Motor Co., Ltd. Bemutatta az új, Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszerét, ami a holtterek megfigyelésével, a balesetek elkerülésével és a vezetői hibák kiszűrésével minden irányból védelmet nyújt.

Honda Sensing 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató csomag - Honda Tóth Szolnok
Honda Sensing 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató csomag – Honda Tóth Szolnok

A korábbi rendszer jelentős továbbfejlesztésével létrehozott Honda SENSING 360 nemcsak az autó előtti és mögötti területet képes nagyobb tartományban monitorozni, hanem oldalirányba is „messzebbre lát” elődjénél. A Honda SENSING 360 várhatóan 2022-ben a kínai piacon forgalmazott Honda modellekben jelenik meg elsőként, majd 2030-ig a többi piacon is megtörténik bevezetése.

Miként a „Biztonságot mindenkinek!” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda elsődleges célja, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, ezért mélyreható kutatási és fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén. A fejlett menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközöket magában foglaló Honda SENSING1 csomagot 2014-ben vezette be és fokozatosan új funkciókkal bővítette a Honda, továbbá a márka minden főbb modelljébe bekerült szerte a világon ezzel vezetési támogatást nyújtva a Honda ügyfeleinek változatos forgalmi szituációkban.

Honda SENSING 3601 nevének megfelelően 360˚-ban2 észleli környezetét. A jelenleg is alkalmazott, egylencsés első kamerára3 épül, szenzorainak száma azonban öttel nőtt, így a még hatékonyabb működése. A rendkívül magas frekvenciájú, ún. milliméter-hullámos érzékelőket az autó elejére, illetve sarkaira helyezték, így az autó körüli teljes területet megfigyeli a rendszer, beleértve a vezető által nem belátható részeket, azaz a holttereket is.

Az érzékelési távolság növekedésével jelentősen mérséklődött az ütközések és gázolások kockázata, egyszersmind a vezetői hibákat is ügyesebben szűri ki a vezérlőelektronika. A Honda SENSING 360 kidolgozásakor a 3. szintű önvezető rendszer fejlesztésekor szerzett K+F-tapasztalatokat kamatoztatták a Honda szakemberei, arra törekedve, hogy 2050-ben4 már a Honda autók és motorkerékpárok képesek legyenek minden(!) halálos balesetet elkerülni. Mivel a Honda több járműkategóriában képviselteti magát, igen jelentős hatása van a mobilitásra, ezért is eltökélt, hogy vezető szerepet töltsön be a balesetmentes társadalom megvalósításában.

A Honda SENSING 360 főbb tulajdonságai

  • Továbbfejlesztett Ütközési Energia Mérsékelő Fékrendszer (CMBS)

Amennyiben jobbra vagy balra készül fordulni egy kereszteződésben, és rendszer másik járművet vagy gyalogost érzékel, az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (CMBS) azonnal közbelép. A nagyobb biztonság a Honda SENSING 360 szélesebb körű érzékelési dimenzióknak köszönhető, ugyanis már nemcsak előre, hanem minden irányba figyel. Így a rendszer lehetővé teszi a vezető számára elkerülni az ütközést vagy minimalizálni a potenciális ütközés hatásait más járművel, illetve gyalogossal, akik egy időben, de eltérő irányból érkeznek a kereszteződésbe.

  • Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszer

Ha az autó lassan halad vagy – egy stoptáblát követően – behajt egy kereszteződésbe, a rendszer figyelmezteti az oldalról, illetve szemből érkező járművekre.

Amennyiben úgy ítéli meg, hogy keresztirányba haladó jármű miatt ütközés veszélye áll fenn, a rendszer vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt és ütközés elkerülő manővert kezdeményez.

  • Ütközésveszély-mérsékelés Sávváltáskor

Sávváltáskor a rendszer ellenőrzi, hogy érkezik e hátulról másik közlekedő, ezzel segít elkerülni egy esetleges balesetet. Amennyiben úgy ítéli meg, hogy jármű bújik meg a holttérben és ütközés veszélye áll fenn, vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, egyszersmind „besegít” a kormányzásba.

  • Sávtartó Automatika*5

Ha az Adaptív Sebességrögzítő (ACC), a Kis Sebességű Követőrendszer, valamint a Sávtartó Asszisztens (LKAS) aktív, majd a vezető bekapcsolja az irányjelzőt6 egy gyorsforgalmi úton, akkor amennyiben a sávváltáshoz szükséges kondíciók ideálisak a rendszer kormányzással segíti a sávváltást.

  • Kanyarsebesség-szabályozó asszisztens

Ha az Adaptív Sebességrögzítő aktív és az autó gyorsforgalmi úton kanyarodik, a rendszer automatikusan szabályozza a sebességet. Az első kamera segítségével felismeri, hogy ha kanyarhoz ér a jármű, és segít a vezetőnek minél gördülékenyebben és precízebben elfordulni az íven.

1 A Honda SENSING és a Honda SENSING 360 menetbiztonsági csomag részegységeinek működése (pl. felismerési és szabályozási képesség) korlátozott lehet. Kérjük, ne becsülje túl a Honda SENSING és a Honda SENSING 360 képességeit, vezessen óvatosan és előzékenyen, továbbá figyeljen környezetére!

*2 A Honda SENSING 360 hatótávolsága nagy, de nem korlátlan. A 360˚-os érzékelés ellenére elengedhetetlen, hogy a vezető is szemmel tartsa a jármű környezetét.

*3 Bizonyos modelleknél és évjáratoknál előfordulhat, hogy a Honda SENSING nem egylencsés kamerával kerül az autóba.

*4 A Honda 2050-ig tervezett menetbiztonsági stratégiájáról a vállalat elnök-vezérigazgatója beszélt egy 2021. április 23-án tartott sajtótájékoztatón. 

*5 Az Aktív Sávváltó Asszisztenst nem úgy tervezték, hogy minden helyzetben képes legyen segítséget nyújtani a kormányzásban a sávváltásokkor.

*6 A vezetőnek meg kell bizonyosodnia arról, hogy a szomszédos sáv szabad, majd be kell kapcsolnia az irányjelzőt, hogy az Aktív Sávváltó Asszisztens működésbe lépjen.

Széchenyi 2020