Ebben a bejegyzésben a HR-V felszereltség összehasonlítás és a műszaki részletek bemutatása a célunk. Az összehasonlítás a többoszlopos elrendezés miatt vízszintes (mobil esetén elforgatott) nézetben látható át teljesen.
- A vadonatúj HR-V kivételesen hatékony teljes értékű hibrid hajtáslánccal, kimagasló helykínálattal és magával ragadó vezetési élménnyel nyűgözi le a vásárlókat
- Az e:HEV hajtáslánc teljesítmény és hatékonyság páratlan egyensúlyát teremti meg
- A prémium SUV stílusát a Honda modern formatervezési filozófiája határozza meg
- Elmés kialakítás a kategóriaelső kényelemért és a kimagasló használati értékért
- A tervezés során a szakemberek a vezetési élményre összpontosítottak
- A fejlett fedélzeti mobilkommunikációs rendszerrel mindig kapcsolatban maradhat a külvilággal
- Honda SENSING: a menetbiztonsági csomag
HR-V műszaki adatok
Felszereltségi szint | ELEGANCE | ADVANCE | ADVANCE STYLE | |
Karosszéria felépítése | Ötajtós szabadidő-autó (SUV) | |||
Motorkonstrukció | Benzines hibrid | |||
Hajtott kerekek | Elsőkerékhajtás (FWD) | |||
Erőátvitel | eCVT | |||
ERŐFORRÁS | ||||
Motorkonstrukció | i-MMD | |||
Motor megnevezése | Intelligent Multi Mode Drive (intelligens, több üzemmódra képes) | |||
Összlökettérfogat (cm3) | 1498 cm3 | |||
Furat x löket (mm) | 73 x 89,5 | |||
Sűrítési viszony | 13,5:1 | |||
Szelepvezérlési rendszer | VTEC vezérlési rendszer két felül fekvő, lánchajtású vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel | |||
Környezetvédelmi besorolás | EURO 6d | |||
üzemanyag | 95-ös, ólommentes | |||
TELJESÍTMÉNY | ||||
Erőforrás Csúcsteljesítmény (kW/f./perc) | 79/6000-6400 | |||
Erőforrás Csúcsteljesítmény (LE/f./perc) | 107/6000-6400 | |||
Erőforrás Forgatónyomaték (Nm/f./perc) | 131/4500-5000 | |||
Villanymotor csúcsteljesítménye (kW [LE]) | 96 [131] | |||
Villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka (Nm) | 253 | |||
Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra (másodperc) | 10,6 | 10,7 | 10,7 | |
Végsebesség (km/h) | 170 | |||
Zajszint az utastérben (dB) | 66,0 | |||
ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS ÉS KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁS | ||||
WLTC-szabvány szerint * | ||||
Alacsony – szén-dioxid-kibocsátás (g/km) | 104 | |||
Közepes – szén-dioxid-kibocsátás (g/km) | 94 | |||
Magas – szén-dioxid-kibocsátás (g/km) | 103 | |||
Extra magas – szén-dioxid-kibocsátás (g/km) | 162 | |||
Kombinált szén-dioxid-kibocsátás (g/km) | 122 | |||
Alacsony – Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) | 4,6 | |||
Közepes – Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) | 4,1 | |||
Magas – Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) | 4,6 | |||
Extra magas – Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) | 7,1 | |||
Kombinált – Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) | 5,4 | |||
WVTA | ||||
Szén-monoxid-kibocsátás (CO, mg/km) | 58,2 | |||
Teljes szénhidrogén-kibocsátás (mg/km) | 5,7 | |||
Nem metán szénhidrogének (NMHC, mg/km) | 4,6 | |||
Nitrogén-oxid-kibocsátás (NOx, mg/km) | 4,4 | |||
MÉRETEK | ||||
Hosszúság (mm) | 4340 | |||
Szélesség (mm) | 1790 | |||
Teljes szélesség behajtott külső tükrökkel (mm) | 1866 | |||
Teljes szélesség behajtott külső tükrökkel (mm) | 2028,17 | |||
Teljes magasság terheletlenül (mm) | 1582 | |||
Tengelytáv (mm) | 2610 | |||
Nyomtáv elöl (mm) | 1535 | |||
Nyomtáv hátul | 1540 | |||
Szabad hasmagasság (vezetővel, mm) | 188 (MRO) | |||
Szabad hasmagasság (teljes terhelésnél, mm) | 150,17 | 150,68 | 150,60 | |
Fordulókör sugara (a karosszéria szélső pontjain mérve) | 11.3 (abroncs külső oldalánál mérve) | |||
Fordulókör sugara (a kerekeknél mérve) | 5,5 | |||
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig | 2,4 | |||
SZÁLLÍTÓKAPACITÁS | ||||
Üzemanyagtartály térfogata (liter) | 40 | |||
Szállítható személyek száma (fő) | 5 | |||
Csomagtartó űrtartalma – hátsó ülések alaphelyzetben (liter, VDA szabvány szerint) |
319 |
319 |
304 | |
Csomagtartó űrtartalma a csomagtérpadló alatti tárolórekesszel együtt (VDA-szabvány szerint, liter |
335 |
335 |
320 | |
Csomagtartó űrtartalma – lehajtott hátsó ülések, tetőig pakolva (liter, VDA szabvány szerint) |
1289 |
1289 |
1274 | |
Csomagtartó űrtartalma a csoamgtérpadló alatti tárolórekesszel együtt – hátsó ülések lehajtva, tetőig pakolva (liter, VDA szabvány szerint) |
1305 |
1305 |
1290 | |
Csomagtartó űrtartalma – lehajtott hátsó ülések, ablakig pakolva (liter, VDA szabvány szerint) |
971 |
971 |
956 | |
Csomagtartó űrtartalma a padlósík alatti tárolórekesszel együtt – hátsó ülések lehajtva, ablakokig pakolva (liter, VDA szabvány szerint) |
987 |
987 |
972 | |
Tömeg | ||||
Menetkész tömeg (kg) | 1380–1401 | |||
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg) | 1870 | |||
Terhelhetőség (kg) | 469-490 | |||
Legnagyobb megengedett tengelyterhelés – elöl és hátul (kg) | 1030/890 | |||
Legnagyobb tetőterhelés (kg) | 45 | 45 | 50 | |
ERŐÁTVITEL | ||||
Váltó felépítése | eCVT | |||
1. fokozat áttétele (Előremeneti fokozat a CVT-nél) | Belső égésű motor: 0,806 Villanymotor: 2,455 | |||
Végáttétel | 3,909 | |||
BIZTONSÁG | ||||
ABS (blokkolásgátló) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Légzsák – Vezető- és utasoldali frontlégzsák | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Légzsák – Utasoldali SRS-légzsák (kikapcsológombbal) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Légzsák – Oldallégzsák elöl | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Légzsák – Függönylégzsák (elöl és hátul) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Holttérfigyelő Rendszer Kitolatást Segítő Rendszerrel | – | ⬤ | ⬤ | |
Vészfékasszisztens (BA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ütközés Erejét Mérsékelő Fékrendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ütközési Energia Mérsékelő Gázpedálvezérlés | ⬤ (Hátul és elöl) | ⬤ (Hátul és elöl) | ⬤ (Hátul és elöl) | |
Guminyomás-ellenőrző Rendszer (DWS) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Vezetőoldali SRS légzsák (egy fázisban felfúvódó) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
eCall (Európa) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Elektronikus Fékerőelosztó (EBD) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Vészfékezést jelző fény | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Biztonsági retesz az első és hátsó biztonsági öveknél (ELR) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Állítható sebességhatároló | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Intelligens sebességhatároló | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
ISO gyermekülés-rögzítési pontok/I-SIZE | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer (LDW) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Sávtartó Asszisztens | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Alacsony sebességű (2-10 km/h) fékasszisztens | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Kis sebességű Követés | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Menetstabilizáló (VSA) kipörgésgátlóval | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ostorcsapás-sérülést megelőző fejtámlák az első sorban | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
LOPÁSVÉDELEM | ||||
Indításgátló rendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Riasztórendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Választható ajtónyitás | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Intelligens nyitás és indítás (Smart Entry & Start) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
BELSŐ FELSZERELTSÉG | ||||
Kormánykerék – Bőr | – | ⬤ | ⬤ | |
Kárpitozás | Szövet (fekete) | Szintetikus bőr és szövet (fekete) | Szintetikus bőr és szövet (világos szürke) | |
Exclusive stílusjegyek – elhelyezkedésük | – | – | Narancsszínű középkonzolkeret, valamint narancsszínű varrások a kormánykeréken és az üléseken | |
FUNKCIÓ, TECHNIKA ÉS TELJESÍTMÉNY | ||||
Agilis Vezetési Segédlet (AHA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
ECON menetüzemmód | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Menetüzemmód-választó | Econ/Sport/ Normal | Econ/Sport/ Normal | Econ/Sport/ Normal | |
Elektromos rögzítőfék automatikus fékkel | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Automata féktartó rendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Elektronikus szervokormány (EPS) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Elektronikus, változó áttételű szervokormány | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Hegymeneti Asszisztens (HSA) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Lejtmenet-vezérlő | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
HEV üzemmód | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Multiinformációs Kijelző | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Váltógombok a kormánykeréken | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Regeneratívfék-/lassításvezérlés (kormánykapcsolókkal) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
KÉNYELEM ÉS PRAKTIKUM | ||||
Légkondicionáló | Egyzónás, automatikus | Kétzónás, automatikus | ||
Automatikusan sötétedő belső tükör | – | ⬤ | ⬤ | |
Adaptív Sebességrögzítő | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Külső tükör – Tolatófokozatban utasoldalon lebillen | – | ⬤ | ⬤ | |
Elektromos ablakemelő elöl és hátul | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Fűthető ülések (elöl) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Fűthető kormánykerék | – | ⬤ | ⬤ | |
Mágikus Ülésrendszer | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Parkolóradarok (4-4 elöl és hátul) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Motoros mozgatású csomagtérajtó (önműködő) | – | ⬤ („Elsétálást követő ajtózárás”-funkcióval) | ⬤ („Elsétálást követő ajtózárás”-funkcióval) | |
Tolatókamera | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
AUDIÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓ | ||||
Honda CONNECT navigációs rendszerrel (9″-os érintőképernyő, AM-, FM- és DAB-rádió, Apple CarPlay, Android Auto™, valós idejű forgalmi információ) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Bluetooth™-kompatibilis telefonkihangosító (HFT) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Hangszórók | 4 | 6 (2 közép- és 2 magassugárzó) | 10 (4 közép- és 4 magassugárzó, CTR és mélynyomó) | |
Hangszórók – Prémium audiorendszer | – | – | ⬤ | |
Hangszórók – Magassugárzók elöl | – | ⬤ | ⬤ | |
Hangszórók – Középső | – | – | ⬤ | |
Mélynyomó | – | – | ⬤ | |
USB-aljzat száma elöl | 1 USB-aljzat és 1 töltőaljzat | 1 USB-aljzat és 1 töltőaljzat | 1 USB-aljzat és 1 töltőaljzat | |
USB-aljzatok száma elöl | – | 2 | 2 | |
Vezeték nélküli Apple CarPlay | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Vezeték nélküli telefontöltő | – | – | ⬤ | |
KÜLSŐ | ||||
Kétszínű fényezés (a tető eltérő a karosszériától) | – | – | ⬤ | |
Hűtőrács | Karosszéria színére fényezve | Karosszéria (+háromszínű motívum) | ||
Tükrök színe | Karosszéria színére fényezve | Kéttónusú tetőfényezés | ||
Tetősínek | – | – | ⬤ | |
Légterelőszárny | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Exclusive stílusjegyek – elhelyezkedésük | – | – | Alsó ajtódekor narancsszínű betéttel/háromszínű motívum a hűtőrácson | |
KÜLSŐ VILÁGÍTÁS | ||||
Aktív kanyarfényszórók | – | – | LED | |
Automatikus fényszórók | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Automatikus fényszórómagasság-állítás | – | – | ⬤ | |
Fénydiódás (LED) nappali menetfények | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Ködfényszóró elöl | – | LED | LED | |
Időzített fényszóró le- és felkapcsolás (kísérő- és üdvözlőfény) | ⬤ | ⬤ | ⬤ | |
Automatikus Távolsági Fényszóró (HSS) | ⬤ | ⬤ | ⬤
| |
KEREKEK ÉS ABRONCSOK | ||||
Abroncsméret elöl és hátul | 225/50 R18 | |||
Kerékméret és -stílus | 18″, gyémántvágott, fekete | |||
A vadonatúj HR-V – pályafutása során először – kizárólag hibrid hajtáslánccal lesz elérhető, alapját ugyanis a vállalat erős és közvetlen, kétmotoros e:HEV platformja adja. A Honda népszerű, kompakt szabadidő-autójának következő nemzedéke nem csak kimagasló helykínálatával, valamint átlagon felüli kényelmével és használati értékével nyűgözi le utasait, merész, kupészerű karosszériája, fejlett műszaki alapja és átfogó menetbiztonsági csomagja ugyancsak fokozza vonzerejét.
Az európai márkakereskedésekbe 2021 év végén, a hazaiba 2022 év elején érkezik és éppúgy e:HEV-emblémát (HEV: hybrid electric vehicle azaz hibrid, elektromos jármű) visel majd, mint a modellfrissítésen átesett CR-V és a 2020-ban bevezetett, szintén teljesen megújult Jazz. A HR-V e:HEV leleplezésével tovább bővíti „elektrifikált” járműveinek választékát a Honda, egyszersmind újabb lépést tesz célkitűzése felé, miszerint 2022-ben már minden Európában eladott új, vezető Honda modell képes lesz elektromos üzemmódban (is) közlekedni. A következő generációs, kizárólag hibrid hajtáslánccal értékesített HR-V e:HEV a legújabb vásárlói elvárásokhoz is tökéletesen igazodik, így mindent megad korunk autósainak.
A mérnökök felmérték, hogy napjaink – aktív életvitelt folytató, mobilkommunikációs eszközöket és platformokat használó – vásárlói milyen szempontok alapján választanak a nagy értékű termékek közül, s olyan kompakt szabadidő-autót alkottak, ami vonzó, könnyen kezelhető és funkcionális.
Yoshitomo Ihashi, a 2. generációs HR-V kidolgozásáért felelős csapat vezetője elmondta: „A HR-V fejlesztésekor csoportos megbeszéléseket folytattunk különböző korú, nemű, képzettségű és hátterű emberekkel, mert olyan autót szerettünk volna tervezni, ami örömöt okoz. Csak ezt követően készültek el az első skiccek, majd maga a koncepció, ami vidám és élvezetes autózást garantál minden utasnak. Azt szeretnénk, hogy vásárlóink lehetőségei egyre bővüljenek, ezért meghallgatjuk véleményüket, egyéni kívánságaikat, s olyan autókat tervezünk, amelyekkel valóban élvezhetik az életet.”
A mélyre ható piackutatás rámutatott, hogy a teljesítmény és a szépség korántsem elég. A vevők olyan közlekedési eszközöket keresnek, amelyek illeszkednek hétköznapjaikba és megfelelnek konkrét elvárásaiknak. Válaszként a kihívásra, a fejlesztőcsapat a „Villanyozd fel az életed!” jelmondatot tűzte zászlajára, és a munka minden egyes fázisában az aktív élet szerelmeseinek igényeit tartotta szem előtt. A cél az volt, hogy még több feladatra legyen alkalmas a legújabb HR-V és támogassa, kibővítse a felhasználók lehetőségét.
Az eredmény pedig egy kortárs stílusában fogant, kupékat idéző, emberközpontú szabadidő-autó, ami egyszerű, mégis vonzó formavilággal, valamint tágas, sokoldalúan variálható, kényelmes belső térrel kényezteti utasait.
Ez a különleges kompozíció nem jöhetett volna létre a Honda kompakt, integrált hajtáslánca nélkül, illetve, ha nem dolgozzák ki e speciális platformot, melynél a jármű középrészére kerül az üzemanyagtartály. Ezeknek hála az új HR-V is megkaphatta a Honda által fejlesztett Mágikus Ülésrendszert, ami a csomagtér – poggyászmérettől függő – bővítésével és felhajtható ülőlapjaival járul hozzá a modell sokoldalúságához.
A HR-V modern, minimalista irányzatot képviselő kabinja csupa kiváló minőségű, kellemes tapintású, modern anyagból épül fel. A letisztult felületetek és a könnyed, szellős egyszersmind látványos vonalak éppoly szemet gyönyörködtetőek, mint a vízszintesen osztott műszerfal.
A légiesség jegyében az egyedi megjelenésű, L-alakú levegőzőnyílások a műszerfal felső sarkaiba kerültek, ráadásul anélkül juttatják a levegőt a kabinba, hogy a légáram zavarná a bent ülőket. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a levegő nem az utasok között cirkulál körbe-körbe, hanem a szélvédő, a tető és az ablakok mentén, még kellemesebbé téve a környezetet.
A kezelőszervek elhelyezését ugyancsak alapos tervezés előzte meg. A biztonságosan és ösztönösen kezelhető mobilkommunikációs eszközök és alkalmazások tökéletesen illeszkednek a fedélzeti rendszerbe, és új mércét állítanak a kompakt szabadidő-autók mezőnyében, különösképp, hogy érintőképernyővel és hangutasításokkal vezérelhetőek.
Az új HR-V fejlett menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközök teljes garmadáját sorakoztatja föl. Ezek az aktív és passzív kiegészítők segítenek megelőzni a baleseteket és még könnyebbé teszik a jármű kezelését.
- Az e:HEV hajtáslánc a teljesítmény és a hatékonyság tökéletes egyensúlyát teremti meg
- A Honda kétmotoros[1], hibrid hajtáslánca alapáron jár a modellhez
- Nagy hatékonyságú, Atkinson-ciklusú, belső égésű erőforrás
- Az e:HEV rendszer takarékos működést, alacsony károsanyag-kibocsátást és kiemelkedő teljesítményt garantál
- A technológia húsz éves – utcai hibridekkel és F1®-versenyautókkal gyűjtött – tapasztalaton alapul
A vadonatúj HR-V a Honda fejlett, két villanymotoros (generátor és a hajtásért felelős egység), hibrid e:HEV hajtásláncára épül, így hatékony működés, nagy teljesítmény és rugalmas viselkedés jellemzi. Nem ez az első e:HEV rendszerrel felszerelt Honda modell, hiszen a nemrégiben bemutatott hibrid Jazz és CR-V és már az utakon bizonyítja, milyen elképesztően hatékony a japán márka által fejlesztett műszaki megoldás.
Mondhatjuk tehát, hogy az e:HEV hajtáslánc már bizonyított az európai piacon, ami nem meglepő, hiszen igazi hibrid élményt nyújt, ugyanakkor rendkívül kifinomult és valóban segíti a felhasználókat. Nincs szükség konnektorra, illetve töltésre, a hibrid HR-V megalkuvás nélkül használható a hétköznapokon. Az elektromos autókra jellemző teljesítménnyel, takarékossággal, valamint magas használati értékkel segíti tulajdonosát, és éppoly rugalmas, mint a hagyományos benzines és dízel autók.
Alacsony károsanyag-kibocsátás, villámgyors gázreakciók
A rendszer alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik, a teljesítményleadást pedig speciális vezérlőelektronika szabályozza. A konstrukció fejlesztésekor 20 évnyi, az utcai hibridekkel gyűjtött tapasztalatot használhatott föl a Honda, sőt a Formula1®-ben szerzett tudást is kamatoztatták.
Ennek is köszönhetően a mérnökök megnövelték a HR-V-ben lévő e:HEV egység, ami a hibrid Jazzben is megtalálható, korábbi teljesítményét 131 LE-re, a legnagyobb forgatónyomatéka pedig 253 Nm[2] lett. A nagyobb motorerő egyebek mellett a továbbfejlesztett, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorokra vezethető vissza. Az akkumulátor celláinak száma 25%-kal nőtt, így – a 80 kW-os Jazzhez mérten – több energiát képes elraktározni a rendszer. Emellett, hogy beférjen a motortérbe, a vezérlőegység (PCU) méretét is csökkentették, a korábbi léghűtés helyett pedig folyadékhűtést alkalmaztak, mellyel javították a fűtőrendszer hatékonyságát. További fontos különbség, hogy rövidebb lett a villanymotor és a kerekek közötti áttétel, ezáltal még dinamikusabbá és rugalmasabbá vált az új HR-V.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új Honda HR-V-vel városi környezetben, valamint autópályán, nagy sebességnél is biztonságosan és kényelmesen róhatók a kilométerek. Vegyes üzemben a szén-dioxid-kibocsátás csupán 122 g/km-tól indul, az üzemanyag-fogyasztás pedig akár 5,4 l/100 km is lehet a WLTP-szabvány szerint elvégzett mérések szerint; a 100 km/órás sebességet 10,6 másodperc alatt éri el álló helyzetből a vadonatúj modell.
Optimalizált menetüzemmódok
A városi környezetben és autópályán egyaránt optimális teljesítményt nyújtó e:HEV rendszert három menetüzemmódot felkínáló, szinte teljesen észrevétlen kapcsolásokat biztosító vezérlőelektronikája emeli ki az átlagos hibridek közül. Az intelligens Electronic Control Unit (ECU) automatikusan, a helyzetnek megfelelően, maximális üzemanyag-hatékonyságra törekedve vált az elektromos (Electric Drive), a hibrid (Hybrid Drive) és a belső égésű (Engine Drive) üzemmód között.
Ha az autó állandó sebességgel halad (pl. autópályán), belső égésű motorja gondoskodik a hajtásról, nagy távokon ugyanis ez a leghatékonyabb üzemmód. Amennyiben a vezető erőteljesen gyorsít pl. előzésbe kezd, az autó hibrid üzemmódba kapcsol, nagyobb teljesítmény áll tehát a pilóta rendelkezésére. Hybrid Drive módban a benzines motor termelte áramot – egy generátor révén – az akkumulátorok töltésére is fordíthatja a rendszer, ezzel tovább fokozva a hatékonyságot.
Ha a sofőr – az üzemmódkapcsolóval – aktiválja a Sport programot, a hibrid rendszer még közvetlenebbé válik, míg Econ állásban a légkondicionáló működését és a gázreakciókat is úgy szabályozza az elektronika, hogy a lehető legkevesebbet fogyassza a HR-V. Normál üzemmódban „két világ között egyensúlyoz” a vezérlés, de a felhasználó természetesen bármikor válthat az üzemmódkapcsolóval.
Elektromos autókra (EV) jellemző közvetlenség
Hogy az EV-élmény a lehető legteljesebb legyen,
a vezető a váltókarral kiválaszthatja a B fokozatot, amely lehetővé teszi az energia-visszatáplálás mértékének kiválasztását is ami akkor jelentkezik, ha lelép a gázpedálról vagy fékez. A „motorfék” ereje, ezáltal az energia-visszatáplálás mértéke a kormány mögött elhelyezett kapcsolófülekkel szabályozható a mi a megszokott D fokozathoz képest hangsúlyozottan intenzívebb.
Az üzemmódok közötti átállást és a motor – áramtermelés miatti – indítását tulajdonképpen nem is veszik észre az utasok. Szemben a hagyományos, nagy belső súrlódású, bolygóműves nyomatékelosztókkal a fix áttételeket jóval kisebb ellenállás jellemzi, így sokkal visszafogottabb az energiafogyasztás elektromos üzemmódban. Ebből kifolyólag a rendszer többet használható elektromos üzemmódban a városi közlekedés során, mint némely jelenleg árusított hibrid modell.
A HR-V fejlesztőit a Honda F1®-es hibrid technológiája inspirálta
A Honda által fejlesztett Formula Hybrid Power Unit roppant versenyképesnek bizonyult a pályán, segítségével még több tapasztalatot halmozhattak fel a hibrid hajtásláncok terén a japán vállalat munkatársai. Ez a páratlan tudásbázis adta az alapot az e:HEV hibrid rendszer kidolgozásához, s alighanem ennek köszönhető a HR-V e:HEV – minden helyzetben kiaknázható – hatékonysága és meggyőző teljesítménye.
Hibrid hagyaték
A Honda Insight 1999-es bemutatásával a hibrid technológiák terén is vezetővé vált a Honda. Ez volt az első sorozatgyártású hibrid Európában, s ebben debütált az Integrated Motor Assist (IMA) rendszer, amelynél az integrált villanymotor teljesítménytöbbletet adott a belső égésű erőforrásnak, a fékrendszer pedig segített visszanyerni az energiát, még dinamikusabbá és takarékosabbá téve a modellt.
Ez persze csak a hibridfejlesztés első lépése volt. Ma már kétmotoros e:HEV rendszer dolgozik a Jazzben és a CR-V-ben, sőt a vadonatúj HR-V, valamint a Civic következő, 11. nemzedéke is megkapja ezt a különleges hajtásláncot.
- A prémium SUV stílusát a Honda modern formatervezési filozófiája határozza meg
- A vadonatúj HR-V tervezésekor letisztult, lendületes megjelenésre, valamint erős, szabadidő-autós kisugárzásra törekedtek
- A tervezői filozófia a magas használati értéket és a vonzó megjelenést helyezte középpontba
- Az üzemanyagtartály a karosszéria középrészére kerülhetett, így szabadon variálható, tágas beltér született
- A gondosan kidolgozott, letisztult felületek a Honda új formatervezési filozófiájának jegyében születtek
A HR-V legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során tetőtől talpig újratervezték a népszerű, kompakt szabadidő-autót. A Honda piackutatása rámutatott, hogy a gyorsaság és a szépség korántsem elég a vásárlóknak, a vevők olyan közlekedési eszközöket keresnek, amelyek illeszkednek hétköznapjaikba és messzemenőkig megfelelnek konkrét elvárásaiknak.
Úgy is írhatnánk, hogy az új HR-V személyében a kivételesen hatékony helykihasználás és a modern, prémium szabadidő-autókra jellemző, kupés stílus talált egymásra. Egyszerű, letisztult és modern formavilágát a Honda legújabb modelljeinél is érvényesülő, minőséget, praktikumot és használati értéket középpontba helyező gondolkodásmód hívta életre, tovább fokozva a márka elismertségét a piacon.
Ez nem meglepő, hiszen egyazon elvek motiválták a tervezőket: funkcionalitás és szépség. A kupék ihlette forma már ismerős lehet, de most még játékosabb és egyedibb az összhatás, azon túlmenően, hogy magabiztos SUV benyomását kelti. A jellegzetes sziluetthez a 188 mm-re megnövelt, amely majdnem eléri az összkerékhajtású modellek szabad hasmagasságát és a 20 mm-rel csökkentett teljes magasság is hozzájárul
A belépőszintű felszereltség esetében is széria 18”-os méretű kerekek erőteljesebb megjelenést biztosítanak az autónak a karosszéria magasság és kerékméret arányát is figyelembe véve, amely jellemző leginkább a prémium SUV modellek sajátja. A 225/50 R18 méretű abroncsok külső átmérőjével a legnagyobbak közé tartozik a 18″-os kerékméretek mezőnyében. További fontos változás, hogy az első túlnyúlást 20 mm-rel mérsékleték, a hátsót viszont 20 mm-rel megnövelték, ilyen formán még inkább robusztus, terepre szánt szabadidő-autó benyomását kelti az új HR-V és pont annyi „keménységet” visz az összhatásba, amennyit a felhasználók szeretnének.
Előre súlyozott, karakteres vonalaival és letisztult felületeivel energikusnak és lendületesnek hat az új HR-V e:HEV. A látványos fényszórópár, az egyedi, karosszéria színére fényezett hűtőrács és a feltűnő alsó légbeömlő tökéletesen belesimul az orr és az első sárvédők alkotta egységbe, markáns és hatásos, mégis letisztult megjelenéssel ruházva fel a típust.
A kortárs stílust követő, zavaró részletektől mentes kocsitest oldalán markáns övvonal szalad végig az első lámpáktól a hátsókig, álló helyzetben is olyan hatást keltve, mintha az autó haladna. Hogy garantált legyen a prémium érzet, az elnyújtott motorháztető és a megdöntött A-oszlop hosszabbnak láttatja a motorháztetőt, míg a hátrébb helyezett utastér a kupés arányokat erősíti föl.
A hátsó részhez érve, a használhatóság és az esztétikus megjelenés harmóniája az elegáns letisztult csomagtérajtó tervezésében nyilvánul meg, amely finoman integrálja az ajtókilincset. A széles és magas csomagtér-nyílás az alacsony beemelési ponttal és a teljesen sík padlóval könnyű hozzáférhetőséget biztosít a kupéjellegű hátsó tetővonal ellenére is.
Az aerodinamikai hatékonyság érdekében apró peremet alakítottak ki a küszöb hátsó részén, valamint a hátsó lámpatesteken. Ezek úgy terelik a menetszelet, hogy légörvények kialakulásának esélyét mérsékelő légfüggöny jöjjön létre a hátsó lökhárító fölött. Ezt segítik elő az hátsó oldalszpoilerek is, méghozzá anélkül, hogy megtörnék a HR-V formai harmóniáját.
Az aerodinamikai hatékonyság érdekében az első lökhárítónál egy légfüggöny bemenetet, a küszöb hátsó részénél egy apró peremet alakítottak ki, valamint karcsúbbra tervezték a hátsó lámpatestet, azért, hogy mérsékeljék a levegő okozta turbulenciát. Az oldalsó, hátsó légterelők szintén segítik csökkenteni a jármű mögött kialakuló légörvényeket, anélkül, hogy megtörnék a HR-V e:HEV letisztult fromatervét.
A még elegánsabb összhatás és megjelenés érdekében a legapróbb részleteket is gondosan kidolgozták a japán formatervezők. A motorháztető és a sárvédők oldalvonalai például összefutnak az övvonallal, ezáltal érettebb, egységesebb a formavilág. Ezek a kicsi, de annál fontosabb részletmegoldások letisztulttá teszik a kocsitestet, különösképp, hogy semmilyen zavaró hatás, árnyék stb. nem töri meg az összhatást. Szintúgy egységbe kovácsolták a rendszámtábla-világítást, a csomagtérajtó-kilincset és a tolatókamerát – ezek mind egy háromdimenziós hátsó panelben kaptak helyet. A „tiszta” formatervezési filozófia éppoly egységes megjelenésű, kifinomult autót eredményezett, mint a többi Honda modell esetében, méghozzá egyszerűségre törekvő, túlzásoktól mentes stílusban.
A mai kor ízlését követő fényezések széles palettájáról választhatnak a vásárlók, méghozzá annak tudatában, hogy a Sand Khaki Pearl tónust nem terheli felár.
- Okos kialakítás a kategóriaelső kényelemért és a kimagasló használati értékért
- Az átgondolt kialakításnak köszönhetően az utastér befogadóképessége a nagyobb méretosztályú modellekével áll azonos szinten
- A belsőtér jellemzői, illetve formai megoldásai kifejezetten a magas használati értéket és a kényelmet szolgálják
- Az utastér tervezésekor világos, szellős kabin kialakítását tűzték ki célul
- Az innovatív Levegő Szétáramlását Segítő Rendszer természetes hatású „szellővel” frissíti kabint
A modern vásárlók igényeit, értékrendjét és elvárásait szem előtt tartva vágtak neki a vadonatúj HR-V fejlesztésének a Honda mérnökei, így az új, következő generációs, hibrid HR-V beltere teljesen új koncepciót testesít meg.
Tervezését a Honda emberközpontú gondolkodásmódja „Ember a gép előtt” (Man-Maximum, Machine-Minimum, M/M) határozta meg, melynek lényege, hogy a műszaki megoldások a vezetőt és az utasokat szolgálják. Ennek megfelelően világos és szellős az utastér, nem mellesleg kényelem és helykínálat szempontjából is új mércét állít a kompakt szabadidő-autók (B-SUV szegmens) táborában.
Yoshitomo Ihashi projektvezető hozzátette: „Úgy terveztük meg a vadonatúj, hibrid HR-V-t, hogy tükrözze a modern fogyasztók igényeit és értékeit és vonzóvá váljon az autótulajdonosok új generációja számára is, hiszen az ő elvárásaik és ötleteik segítenek minket abban, hogy még jobb autókat hozzunk létre. A Honda legújabb technológiáinak és formatervezési megoldásainak hála olyan tágas, megbízható, sokoldalú és mobilkommunikációra képes jármű született, ami mindenben támogatja tulajdonosát a hétköznapokon és megkönnyíti a felhasználók életét.”
Átgondolt kialakítással fokozták az utastér befogadóképességét
Hogy a HR-V minden szempontból megfeleljen a prémium szabadidő-autókkal szemben támasztott feltételeknek, a hibrid hajtáslánc elemei a motortérbe, illetve a karosszéria kihasználatlan zugaiba kerültek. A légbeömlőt és tartozékait például az erőforrás tetejére helyezték, sőt befért az orr-részbe a két villanymotor, a belső égésű erőforrás, valamint a generátor is.
A Teljesítményszabályozó Egység (Power Control Unit, PCU) mérete 20%-kal kisebb lett az elődmodellhez viszonyítva, és a 12 V-os, másodlagos akkumulátort is sikerült elhelyezni a kocsi elejébe, ezáltal további hely szabadult fel a hátuljában. A kompakt méret elérése érdekében a Teljesítményszabályozó Egységet a legújabb félvezetőkből építették, az üzemanyagtartály pedig az első ülések alá került, ami egyedülálló megoldás a kategóriában. Ráadásként a fűtés, a szellőztetés és a légkondicionáló (HVAC) egység mérete is kompaktabb lett. Ez lehetővé teszi, hogy a belső tér illeszkedjen az alacsony, horizontális formatervhez, így biztosítva a jobb kilátást előre és a nagyobb térérzetet a kompakt külső szélesség mellett.
Új mércét állít az utastér kényelmét illetően
A HR-V belterét úgy alakították ki, hogy folyamatos lehessen az autó és az utasok közötti interakció, valamint a jármű minden szempontból illeszkedhessen a felhasználók mindennapjaihoz. Ez már a beszállás első pillanatában érezhető, hiszen minden egyes összetevőt úgy formáltak, hogy nagy, légies és csendes tér jöjjön létre, ugyanakkor az utasok ne érezzék magukat elszigetelve a külvilágtól. Az új HR-V különböző részegységeit úgy tervezték, hogy a használat minden perce maximális felhasználói élményt jelentsen.
A külvilággal való kapcsolat érzése kitűnő előre és jó kiláthatósággal kezdődik. Ez bizony sok-sok apró, lelkiismeretesen kidolgozott részletmegoldásnak köszönhető. A vezető ülését például 10 mm-rel megemelték a kifutó modellhez viszonyítva, és úgy formálták át az ablakokat, hogy a lehető legtöbb fény áramolhasson a kabinba. Az elnyújtott, lapos motorháztető és a korábbinál alacsonyabbra helyezett külső tükrök remekül passzolnak a határozott vonalakhoz, az új HR-V megjelenése egységes és látványos.
A tágas és variálható belsőtér kialakítása inkább a tulajdonosok életvitelét tükrözi, semmint a listaárat, erről tanúskodnak a vibráló, kiváló minőségű alapanyagok és a prémium összetevők, melyek minden felszereltségi szinten alapáron járnak a modellhez.
A Honda következő generációs, biztos testtartást garantáló első üléseinek puhaságáról immáron nem rugókészlet, hanem speciális szivacs gondoskodik, ezáltal még kényelmesebbek lehetnek a hétköznapok és még kevésbé fárasztóak a hosszú utazások. Szintén a komfortot – és persze a menetbiztonságot hivatott fokozni, hogy a kezelőszervek (pl. az hangerő és a légkondicionáló gombjai) a lehető legközelebb kerültek a pilóta látómezejéhez. Mivel jól áttekinthető, illetve könnyen felismerhető formában, logikus elrendezve kaptak helyet a műszerfalon, biztonságosan, ösztönösen használhatóak.
Bár a HR-V külső méretei nem változtak számottevően az elődmodellhez viszonyítva, a láb- és a válltér is jelentősen nőtt. Hátul – az első ülések alá beépített Honda-féle üzemanyagtartálynak és az okosan elrendezett hajtásláncelemeknek köszönhetően – 35 mm-rel lett nagyobb az ülések előtti hely, hátsó támla dőlésszöge 2˚-kal nagyobb lett a korábbi modelléhez képes. A különleges platform a Honda által fejlesztett Mágikus Ülésrendszer beépítését is lehetővé tette, amely síkba dönthető vagy az ülőlapok felhajthatók attól függően, hogy milyen jellegű rakodótérre van szükségünk.
Levegő Szétáramlását Segítő Rendszer
Kevesen gondolnák, de az utasok közérzetét leginkább befolyásoló berendezés a műszerfalban megbúvó hűtő-fűtő-szellőztető rendszer. A Levegő Szétáramlását Segítő Rendszer teljesen új megközelítés eredményeként született. L-alakú rostélyai a műszerfal felső sarkaiba kerültek, és lágy, természetes „szellővel” frissítik az utastér levegőjét.
– Fényes, szellős utasteret szerettünk volna, ami tovább fokozza az utasok kényelmét – osztotta meg gondolatait Yoshitomo Ihashi, a HR-V fejlesztésének projektvezetője. – Arra törekedtünk, hogy semmi ne maradjon, ami ronthat a komfortérzeten, ezért a természetből merítettünk ihletet. Szemben a hagyományos szellőzőrostélyokkal, az L-alakúak anélkül juttatják a levegőt a kabinba, hogy közvetlenül a bent ülőkre áramlana. Az eredmény légies, kényelmes környezet lett, ahol minden utas jól érezheti magát – fűzte hozzá.
Maga a szellőzőrostély három állásba forgatható. Az egyikben klasszikus módon, közvetlenül fújja a levegőt, a másikban keringteti, a harmadikban pedig zárva van. Ha a keringtetést választják az utasok, a Levegő Szétterjedését Segítő Rendszer lágy szellőt enged útjára az oldalablakok mentén, ami gyengéden cirógatja az elöl ülők arcát. Innen a légáram a tető felé veszi az irányt, enyhe, simogató légörvényt hozva létre, tehát a levegő nem közvetlenül az utasokra áramlik. Az oldalablakok mentén cirkuláló levegő afféle légfüggönyként is szolgál, azaz nyáron gátolja, hogy a nap felmelegítse az utasteret, télen pedig az utastér lehűlését akadályozza. Ráadásként a hátul utazók saját konzolt kaptak. Ezen részletmegoldások kombinálásával időjárási viszonyoktól függetlenül mindig állandó lehet a kabinhőmérséklet.
Variálható csomagtér
A vadonatúj Honda HR-V-t arra összpontosítva tervezték, hogy kibővüljön azon lehetőségek száma, amire az autó alkalmas. Az M/M filozófia irányelveit követve, illetve a hajtáslánc elemeit ügyesen elrejtve olyan tágas és könnyen variálható csomagteret sikerült létrehozni, ami tökéletesen igazodik a vásárlók aktív életviteléhez.
Mivel a hibrid rendszer részegységei ugyan vontak el teret, de a csomagtérpadlót teljesen síkká lehet alakítani, így nagy befogadóképességgel rendelkezik a modell. Ezt koronázza meg a Honda által fejlesztett, páratlan variálhatósággal rendelkező Mágikus Ülésrendszer, ezzel minden adott, hogy – életstílustól és a csomagtípustól függetlenül – bárki könnyedén kihasználhassa az új HR-V szállítókapacitását.
A kupészerű tetővonal ellenére kifejezetten nagy és könnyen hozzáférhető a csomagtartó pakolónyílása. Átgondolt kialakítás, Mágikus Ülésrendszer, alacsony rakodóperem, széles csomagtérajtó-nyílás és sík padló – mindez a maximális helykihasználás és a könnyű pakolhatóság érdekében. Gond nélkül behelyezhető például pár szörfdeszka, sőt akár két – kiszerelt első kerekű – felnőtt hegyi kerékpár is. Ugyancsak hasznos a csomagtérpadló alatt kialakított, biztonságos tárolórekesz.
A poggyásztér megpakolását Elsétálást követő ajtózárás (Power Tailgate Walk Away Close) funkció* is megkönnyíti. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a csomagtérajtó automatikusan lecsukódik miután a slusszkulcs eltávolodik az autótól.
Optimalizálták a belsőteret, azon belül a középkonzolt is, ezáltal hatékonyabb lett a helykihasználás, és jelentősen nőtt a tárolórekeszek befogadóképessége. A középső, méretes fakkba például kis és nagy tárgyak egyaránt bepakolhatóak. Ráadásként az első és a hátsó* sorban ülők is kaptak USB-töltőaljzatot, sőt vezeték nélküli töltőt. A külső erősítővel fölszerelt prémium audiorendszer*, valamint az érintés vezérelt belsőtér világítás tovább fokozzák a prémium érzést és a kényelmes, kellemes hangulatot.
* Felszereltségi szinttől, illetve kiviteltől függően.
- A tervezés során a vezetési élményre összpontosítottak a szakemberek
- Menetteljesítményeit illetően is új szintre lépett a HR-V
- A továbbfejlesztett karosszériaszerkezetnek és futóműrendszernek köszönhetően mozgékonyság és menetkomfort terén is elsőrangú a HR-V
- A Honda kompakt, globális platformja megnövelt arányban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt, hogy merevebb legyen a karosszéria
A márka mérnökei minden egyes részletet megvizsgáltak és átdolgoztak, hogy a korábbinál is átütőbb vezetési élményt nyújtson a HR-V. Munkájuk gyümölcseként nemcsak a karosszériaszerkezet merevség javult az elődhöz képest, hanem a futómű, a kormányzás és a fékrendszer is hatékonyabbá vált, ebből fakadóan gyorsabban reagál az autó a vezető mozdulataira, ugyanakkor magabiztosabb, élvezetesebb és kényelmesebb vezetési élményt nyújt.
Továbbfejlesztett kormány- és futómű
A kormányoszlop merevségének és a torziós csillapításának 15%-os fokozásával még harmonikusabban kivitelezhetőek az irányváltások. Közvetlenebb és pontosabb viselkedése a kanyarok „bejáratánál” is tetten érhető, sőt, úgy általában minden manőver egyenletesen, meglepetések nélkül vihető véghez, a HR-V mindig stabil marad és számottevően fokozza a vezető magabiztosságát.
Maga a futómű is gyorsabban reagál a sofőr manővereire, amiben nagy szerepet játszik, hogy a HR-V kormányműve is közvetlenebbé vált – már az első mozdulatnál érezni, hogy „szorosabb” – közvetlenebb – a kapcsolat a kerekek és a volán között. Mivel jobban eltolták a spirálrugókat a lengőkar és a csonkállvány találkozási pontjához viszonyítva, csökkent a lengéscsillapítókat érő oldalirányú terhelés, ilyen formán a lengéscsillapítók belső súrlódása is. Ráadásként kis súrlódású gömbfejeket és optimalizált gumiágyakat (más néven szilenteket) építettek be, még egyenletesebbé és kifinomultabbá téve az irányítást.
Áthelyezték és újraformálták hátsó szilenteket is, ebből fakadóan precízebbé vált a kerekek felfüggesztése és a menetkomfort is tovább javult. Utóbbihoz a folyadékkal töltött gumibakok is hozzájárulnak, hiszen fokozzák az úthiba-elnyelő képességet és kiszűrik az alacsony frekvenciájú rezgéseket. Az új szilentek érdekessége, hogy speciális peremet kaptak, így kisebb az oldalirányú elmozdulás. Azáltal, hogy biztosabbá vált a kerékfelfogatás, a szilentek kissé puhábbak lehettek, ami a kezelhetőségre és a menetkomfortra is jó hatással van.
Honda Agilis Vezetési Segédlete (AHA)
Az AHA számottevően javítja az autó útfekvését, különösképpen gyors kormánymozdulatoknál, nagy sebességű kanyarokban és hirtelen, balesetet megelőző kitérőmanőverek esetén. A rendszer a menetstabilizálóra épül (Vehicle Stability Assist, VSA), működésének lényege pedig, hogy a kormány elfordításakor finoman megfékezi a belső íven futó kerekeket. Ennek hatására javul az úttartás, gyorsabbak a kormányreakciók, még kiszámíthatóbb az autó és fokozza a vezetési élményt.
Határozott fékerő
A biztos megállásról 293 mm-es, hűtött első és 282 mm-es, tömör hátsó tárcsákra épülő erőteljes fékrendszer gondoskodik. Az új, kifejezetten az e:HEV rendszerhez fejlesztett szervofék került az autóba, melynek vezérlőegysége a regeneratív és az üzemi fék működését egyaránt szabályozza jól adagolható, hatékonyabb, fékérzetet biztosítva.
Maga a pedálelhelyezés is a kényelmet és a könnyű használhatóságot is segíti elő, így nagy távokon sem fárad el a HR-V vezetőjének lába. Megnövelték a pedál felületének méretét is, így a gáz- és a fékpedál közötti távolságot 5 mm-rel csökkentették. Ugyan kis változtatásnak tűnik, de igen jelentős a különbség, mikor a jobb láb átlép a fékről a gázpedálra.
Az elektronikus szabályozású fékrendszer az alábbi részegységeket foglalja magában: Menetstabilizáló (VSA), Vészfékasszisztens (BAS), Hegymeneti Asszisztens és Automatikus Fékerőtartás (ABH). A lejtmenet-szabályozó most először érhető el az európai HR-V-hez, bekapcsolásához legalább 3 km/órával kell haladnia a kocsinak. Ez a technika nagyobb kontrollt és precízebb irányítást szavatol csúszós, meredek lejtőkön, így jelentősen fokozza a vezető magabiztosságát például a kocsibeállókon és a lejtős, havas utakon.
A kategóriaelső menetteljesítményekhez és kényelemhez szükséges platform
A HR-V a Honda kompakt, globális platformjának továbbfejlesztett változatára épül, melynek különlegessége, hogy megnövelt arányban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt, így rendkívüli karosszériamerevség jellemzi. A B-oszlopokhoz és a padlólemez – B-oszlopokhoz kapcsolódó – keresztmerevítőjéhez például 980 MPa szakítószilárdságú acélt alkalmaztak, így még erősebbé vált a konstrukció, mindazonáltal tömege 1,5 kg-mal csökkent. „Gyűrűs” megerősítést kapott a futómű-bekötési pontokat magában foglaló, C-oszlop mögötti rész is, ezáltal még precízebb lett irányíthatóság és tovább javult a menetkomfort.
Az NVH-értékek javítása
A hibrid rendszer súlyának a minimalizálása, illetve a merevség növelése kombinálva az alacsony súrlódású futómű elemekkel lehetővé teszi a meggyőző stabilitást. Ez azt jelenti, hogy az úthibákat is hatékonyan elnyeli a HR-V e:HEV futóműve – zökkenőmentes futást eredményezve -, miközben az út felől érkező vibrációk is kiszűrődnek a motor okozta rezonanciával együtt.
A HR-V tervezőcsapata különösen nagy hangsúlyt fektetett az NVH-értékek (Noise, vibration, harshness azaz zaj, vibráció és nyersesség) javítására, így akkor sem zavaró a hajtáslánc hangja, ha éppen EV-üzemmódról áll át benzinesre az autó, vagy magas fordulatszámon pörgő erőforrással halad. Még a tetőt is merevebbé tették a Honda mérnökei, hogy kevésbé vegye és adja át a motor vibrációját. Kevésbé hallatszik az útfelület változásai által keltett, alacsony rezgésszámú zaj is, még nyugodtabb és pihentetőbb tehát az utazás, különösképp elektromos üzemmódban.
A belső égésű erőforrás és a villanymotor zúgásának kiszűrésében a műszerfal alsó panelje játssza a legfontosabb szerepet, ezért 0,8-ról 1,4 mm-re növelték vastagságát, jelentősen csökkentve az átjutó zaj és rezgés mértékét. Azzal, hogy egy darabból áll a műanyagelem, és több ponton rögzítették, mint korábban, tovább javult a vibrációszűrő-képesség, a mérnökök azonban nem álltak meg itt: a műszerfal felső részébe, a motorháztetőre, az ajtókárpitokra, a középkonzolra és a kerékdobok belső felületére is tettek szigetelőanyagot.
Összességében elmondható, hogy a vezetési élményt befolyásoló összetevők folyamatos tesztelése és finomítása meghozta a kívánt eredményt, hiszen a Honda HR-V új, dinamikus karaktere tökéletesen illik a kortárs formavilághoz, valamint a tágas és kényelmes belsőtérhez.
- A fejlett fedélzeti mobilkommunikációs rendszer kapcsolatot teremt a mindennapokban fontos dolgokkal
- A fedélzeti kommunikációs rendszerek a kényelmet és a menetbiztonságot is javítják
- A wifi hotspot[3] révén menet közben is csatlakozhatnak az utasok készülékei az internethez és igénybe vehetik a különféle online szolgáltatásokat
- Jelentős frissítésen esett át a MyHonda+ alkalmazás, hogy még nagyobb legyen a felhasználói élmény
- A háttérszolgáltatásokról, így a szoftverfrissítésekről (Over The Air, OTA) a Honda Global Server gondoskodik
A vadonatúj HR-V fejlett szórakoztató elektronikai rendszerrel szolgálja ki utasait. Azon túlmenően, hogy ösztönösen kezelhető felhasználói felületet biztosít, kommunikációs szolgáltatások kibővített választékával járul hozzá a kényelemhez, a menetbiztonsághoz és a használati értékhez.
A játszi könnyedséggel használható, 9″-os átlójú érintőképernyő csak minimális időre vonja el a vezető figyelmét, és a többi kezelőszerv sem igényel nagy odafigyelést, mivel a kifutó modellhez mérten kevesebb, mint feleannyi idő elegendő a beállításokhoz. Ez még ergonomikusabbá és biztonságosabbá teszi a használatot, különösképp, hogy az érintőképernyő kezelése pont úgy történik, mint az okostelefonoké, azaz tapintással és simítással vezérelhetők a szoftverek, lapozhatók az oldalak, görgethetők a listák stb. Maga a kijelező a legapróbb részletekig személyre szabható, ezt bizonyítja az is például, hogy a leggyakrabban használt programokhoz és zenetárakhoz gyorselérési ikonok társíthatóak.
Az előre telepített alkalmazások között ott találjuk az okostelefonok közvetlen használatát biztosító Apple CarPlay (Bluetooth-szal és/vagy vezetékkel csatlakoztatható) és Android Auto (csak vezetékkel csatlakoztatható) programot is. A beépített wifin keresztül is csatlakoztatható a rendszer, természetesen és az utasok is használhatják, amennyiben a vezető előfizet a szolgáltatásra és hozzáférést ad számukra.
Kommunikációs szolgáltatások
A minden HR-V-tulajdonos számára elérhető My Honda+ alkalmazás, mely átfogó szoftverfrissítésen esett át, ezáltal még magasabb szintű a felhasználói élmény és gyorsabban is működik a rendszer. Ráadásul a Honda magáévá tette a „Kapcsolat, mint szolgáltatás” (Connectivity-as-a-Service) megközelítést, tehát folyamatos, online frissítésekkel (over-the-air, OTA) teszi napra késszé az alkalmazásokat, és bármikor – gyorsan és könnyedén – bővíthető a funkciók köre. A családtagok és a barátok ugyancsak élvezhetik a My Honda+ előnyeit, hiszen az alkotók rájuk is gondoltak.
A Honda Motor Europe új üzleti modellekért felelős vezetője, Tom Cosens elmondta: „A Kapcsolat, mint szolgáltatás” rendkívül fontos számunkra, mert segítségével a legmagasabb színvonalú kommunikációs lehetőségeket biztosíthatjuk hibrid- és elektromosautó-vásárlóinknak a jövőben. Feliratkozással igénybe vehető szolgáltatásaink és online frissítéseink révén a tulajdonosok teljes mértékben kihasználhatják a Hondák nyújtotta felhasználói élményt és a lehető leghatékonyabb, életvitelükhöz igazodó, formában közlekedhetnek.”
Az ügyfelek két előfizetés közül választhatnak, melyek a ’Biztonság és utazás’, illetve a ’Honda Digitális Kulcs’ nevet kapták és az első évben ingyenesen járnak az autóhoz.
A kibővített kommunikációs rendszer egyebek mellett virtuális műszerfalat, távoli ajtónyitást és -zárást, járműadat- és állapottörténet-lekérdezést, valamint a feliratkozási részletekkel kapcsolatos információk átadását foglalja magában, továbbá emlékeztet a szükséges karbantartásokra és képes online időpontot foglalni, ha közeledik a kötelező szerviz ideje.
A ’Biztonság és utazás’ előfizetés lehetőséget ad a felhasználónak, hogy átküldjék mobileszközeikről a HR-V navigációs rendszerére a megtervezett útvonalakat, sőt a rendszer képes tárolni és megosztani az utazással kapcsolatos adatokat is.
A My Honda+ alkalmazás segítségével távolról is meghatározhatják autójuk helyzetét a tulajdonosok, veszélyhelyzet esetén pedig egyetlen gombbal aktiválhatják a Honda Digitális Közúti Segélyszolgálatát (Digital Roadside Assistance), ami automatikusan megosztja a jármű helyzetét a mentéssel megbízott szolgáltatóval.
A MyHonda+ további előnye, hogy figyelmeztetőüzenetet küld, ha az autó elhagyja a tulajdonos által behatárolt területet (Zónakontroll), az új Digitális Kulcs (Digital Key) jogosultsága pedig megosztható a családtagokkal és a barátokkal, így többen is használhatják a HR-V-t. A szolgáltatás képes a „bekapcsolni az autót”, nyitni-zárni az ajtókat, valamint felhúzni az ablakokat, és üzeneteket küld a jármű állapotáról. A Digitális Kulcs biztonságos Bluetooth kapcsolatra épül, Android- és iOS-alapú készülékekkel egyaránt kompatibilis.
A Honda minden kommunikációs szolgáltatása az erős és biztonságos Honda Global Serveren át zajlik, az alapokat a Honda European Telematics platform adja. A szolgáltatások 17 európai piacon, 13 nyelven lesznek elérhetőek.
- Átfogó Honda SENSING menetbiztonsági csomag
- Az aktív és passzív menetbiztonsági eszközök komplett arzenálja alapfelszereltségként jár a modellhez
- A Honda SENSING rendszer új, szélesebb látószögű, nagyobb felbontású kamerát kapott
- A lejtmenet-szabályozó először érhető el az európai HR-V-hez, bekapcsolásához legalább 3 km/órával kell haladni
A vadonatúj HR-V menetbiztonsági eszközök széles skáláját sorakoztatja fel, hogy utasainak és a gyalogosoknak egyaránt a legmagasabb szintű védelmet nyújtsa. Az Automatikus Távolsági Fényszóró minden modellváltozathoz alapáron jár, míg a Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszer és a Holttérfigyelő Rendszer az Advance felszereltségi szinttől, a LED, aktív kanyarfényszóró pedig az Advance Style kivitelnél szériatartozék.
A rendszer középpontjában új, megnövelt látószögű és felbontású képrögzítő áll, ez váltotta le a HR-V korábbi generációjának kameráját és szenzorrendszerét. Az egylencsés kamera teljesítményét ugyancsak fokozták, kiválóságáról az új Jazz vásárlói már meg is bizonyosodhattak. Szintén hatékonyabbá vált a környezet elemeinek felismerése, a képfeldolgozási folyamat alapját ugyanis mesterséges intelligencia adja. Az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (CMBS) például már képes azonosítani a motorkerékpárokat, egyszersmind enyhíteni egy esetleges karambol hatásait.
A kamera összetettebb útburkolatokat, illetve burkolati jeleket is felismer már, és sokkal pontosabban érzékeli az járműveket, illetve az fehér vonalakat, így gyorsabban ad gázt, ha a követett autó elhagyja a sávot vagy épp előzési manőverre van szükség. Azt is észreveszi például, ha a jármű – irányjelzés vagy jelzőtábla-utasítás nélkül – az út széle felé (pl. a padkához, fűhöz, murvához) vagy a másik sávhoz közelít, miként a szemből érkező járműveket is felismeri.
További érdekesség, hogy a rendszer képes megbecsülni az útszakasz hosszanti dőlésszögét, ezáltal a sebességrögzítő pontosabban tartja a megadott tempót a lejtőkön, mint korábban. Az új kamera ködben is tiszta képet közvetít, s az is fontos, hogy felismerési hatótávolság hátrafelé 3-ról 25 méterre nőtt, hogy még magabiztosabban és biztonságosabban közlekedhessen a vezető.
Akárcsak a többi új Honda modell, a vadonatúj HR-V is megkapta az átfogó Honda SENSING csomagot, ami kategóriaelső menetbiztonsági eszközökkel, illetve aktív és passzív kiegészítővel teszi könnyebbé és biztonságosabbá az utazást.
A továbbfejlesztett Honda SENSING csomag menetbiztonsági és vezetést segítő berendezések teljes arzenáljával támogatja a pilótát. Hatékonyságukról többek között az újonnan fejlesztett, nagy látószögű kamera gondoskodik, ami sötétben is jobban teljesít, mint elődje, így többféle helyzetben képes fokozni a HR-V nyújtotta biztonságot és vezetési élményt.
A kibővített Honda SENSING csomag tartalma:
- A továbbfejlesztett Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (Collision Mitigation Brake System, CMBS) könnyebben ismeri fel a gyalogosokat és a kerékpárosokat rossz látási viszonyok közepette (pl. éjjel, közvilágítás nélküli szakaszokon).
Mindemellett önműködően fékez, ha úgy érzékeli, hogy a HR-V vezetője egy másik jármű elé hajt, illetve kanyarodik. - Az Adaptív Sebességrögzítő (ACC) révén a HR-V képes az előre megadott távolságból automatikusan követni az előtte haladót a forgalomban. Az ACC részét képező Kis Sebességű Követőrendszer vezérlését módosították, hogy a sávváltások és előzések után gyorsabban adja ki a gázparancsokat.
- A Kis Sebességű Automatikus Fék ún. szonárokat használ, hogy időben felismerje a vészhelyzeteket (pl. falnak vagy egyéb tárgynak ütközés veszélye), és akkor is közbelép, ha a vezető túl nagy gázt ad.
- A 72-től 180 km/óráig használható Sávtartó Asszisztens városban, országúton és autópályán egyaránt a forgalmi sáv közepén tudja tartani az autót, így még több helyzetben biztonságos a HR-V használata.
- A szalagkorlátokat, valamint a füves és murvás útszéleket felismerő Útpályaelhagyásra Figyelmeztető Rendszer (RDMS) segít a vezetőnek, nehogy letérjen az útról.
- A Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer menet közben a nagy látószögű első kamera képeit elemzi, és automatikusan megjeleníti táblákat a 7”-os, a kormány mögötti LCD-kijelzőn, ha az autó elhalad mellettük. A rendszer fölismeri a köralakú táblákat – sebesség határok, előzni tilos – és a két táblát képes a kijelzőre rajzolni egy időben A jobb oldali a sebességhatárokat, a bal az előzni tilos jelzéseket mutatja, és adott esetben a plusz információkat is megjeleníti, beleértve többek között az időjárási viszonyokra vonatkozó jelzéseket.
- Az Intelligens Sebességhatároló felismeri a sebességhatárt jelző közúti táblákat, és azok alapján határozza meg a végsebességet. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a táblán olvasható érték alacsonyabb, mint az autó aktuális sebessége, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a pilótát, valamint fokozatosan csökkenti a jármű tempóját.
- Az Első-hátsó Ütközések Erejét Mérséklő Gázadás-szabályozás – álló helyzetben és kis sebességnél – kiszűri a túlzó gázpedál-mozdulatokat, s amellett, hogy vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, a teljesítmény korlátozásával megelőzi az ütközést a környező tárgyakkal.
A vezető maga döntheti el, hogy mennyi vezetést segítő információ jelenjen meg a hétcolos, folyadékkristályos TFT-kijelzőn.
A HR-V karosszériaszerkezetébe integrált passzív biztonsági megoldások
Minden HR-V a Honda által kidolgozott, kiváló passzív menetbiztonságot és ütközésvédelmet nyújtó Fejlett Kompatibilitású Karosszériaszerkezetre épül (Advanced Compatibility Engineering™ – ACE™), ami hatékonyan óvja a bent ülőket egy esetleges ütközés során.
A kocsitest struktúrája elosztja, illetve elvezeti az utastér irányából az ütközések során keletkező energiát, jelentősen csökkentve a kabinra jutó terhelést, valamint az utasok sérülésének kockázatát egy esetleges frontális karambol során. Az ütközési energia elvezetésével nemcsak a HR-V utasait vigyázza az ACE™, hanem a másik kocsiban utazókat is.
A gyalogosok védelme érdekében a Honda jelentős helyet hagyott a motorháztető alatt, tehát egy esetleges gázolás során megoldott az energiaelnyelés. Hogy minél kisebb hatás érje a gyalogosok lábát, a Honda mérnökei az első lökhárító energiaelvezető képességét is fokozták, és anélkül biztosítottak maximális védelmet, hogy megtörték volna a járműre jellemző formai harmóniát.
A passzív menetbiztonsági rendszerek éppoly fontosak a Hondának, mint aktív társaik, hiszen csak együtt képesek igazán hatékonyan oltalmazni a bent ülőket. A HR-V vezetőjét és utasait megannyi légzsák védi, az első ülések pedig jelentősen mérsékelik az ostorcsapás jellegű nyaksérülés kockázatát a ráfutásos ütközéseknél.