Honda Civic Hybrid a Milánói Divathéten

Honda Civic Hybrid a Milánói Divathéten

Különleges módon ünnepli európai premierjét a vadonatúj Honda Civic e:HEV, hiszen a 2022-es Milánói Divathéten is megmutatja magát, méghozzá a Vanity Fair magazin Social Garden névre keresztelt kiállítási területének kellős közepén.

Honfda Civic Hybrid a Milánói Divathéten
Honfda Civic Hybrid a Milánói Divathéten
[lists style=”style1″ line=”1″]
  • A vadonatúj Honda Civicet is megtekinthetik a Vanity Fairrel közösen rendezett Milánói Divathét látogatói
  • A Civic karosszériájának és belterének fejlesztését egyaránt emberközpontú tervezési filozófia határozta meg
  • Hosszabb tengelytáv, szélesebb nyomtáv és alacsonyabb tetővonal a kupészerű sziluettért
  • Letisztult és kifinomult vonalak, valamint sportos részletmegoldások – az új Civic ismerős mégis friss megjelenéssel érkezik
  • Az intelligens kialakításnak köszönhetően nagy, szellős tér fogadja az utasokat
[/lists]

– A kíváncsiságáról és forradalmi lendületéről ismert Vanity Fair mindig is igyekezett egy lépéssel előrébb járni a trendeknél. VF Social Garden névre keresztelt standunkon nagy örömmel fogadjuk azokat a kreatív, dinamikus elméket, akik arra törekszenek, hogy jobbá és egyszerűbbé tegyék az emberek életét, s arra is figyelnek, hogy milyen környezeti hatása van alkotásaiknak – osztotta meg gondolatait a Vanity Fair társigazgatója, Cristina Lucchini.

– Nagyon örülök, hogy elsőként mutathatjuk be a Civicet az olasz közönségnek. Az autó eddigi fogadtatása abszolút kiváló, az pedig, hogy a Milánói Divathéten is megmutatja magát, remek lehetőség, hogy megismerjék a „dizájnközpontú” vásárlók – tette hozzá a Honda Olaszország autós részlegének vezetője, Simone Mattogno.

A vadonatúj, 11. generációs Civic hajtásláncát, belterét és karosszériáját egyedülálló, emberközpontú tervezési filozófia mentén fejlesztették. A Honda mérnökei üdítő, jó kedvre derítő Civic elkészítésére törekedtek, amelynél a külső és a belső összhangban áll, hogy még kényelmesebb, frissítőbb élmény legyen az autó használata, s még kellemesebbek legyenek a hétköznapok.

A Civic mint az „emberek autója” mutatkozott be 1972-ben, és azóta is a Honda által megfogalmazott „Az ember a gép előtt” (Man Maximum, Machine minimum; M/M) elv megtestesítője. A legújabb nemzedék fejlesztési folyamata során is ez gondolkodásmód jutott érvényre, tehát a szerkezeti egységek a lehető legkisebb, a vezető és az utasok a lehető legnagyobb helyet kapták, hogy a modell minden igénynek messzemenőkig megfeleljen. A beltér tágasabb, kényelmesebb, biztonságosabb és áttekinthetőbb, mint volt, és nem utolsó sorban minden egyes pontján tetten érhető az emberközpontú megközelítés.

Lendületes formavilágú karosszéria

A célként kitűzött „üdítő” formatervvel igazán modernné és látványossá vált a Civic, ugyanakkor zavaró elemektől mentes, elegáns stílusban fogant karosszériája a márka modellválasztékának arculatához is tökéletesen passzol. A karcsúbb tető- és az alacsonyra helyezett övvonal révén nagyobb üvegfelületeket alakíthattak ki, ennek köszönhető a légies, valóban üdítő utastér, ami a korábbi Civicekre is jellemző volt.

Hogy sportos, kupészerű kocsitest jöhessen létre, a tengelytávot 35 mm-rel megnövelték, a hátsó túlnyúlást viszont 20 mm-rel rövidebbre vették, és kisebb lett az autó magassága is. Mindazonáltal a tető legmagasabb pontja előrébb került a kifutó változathoz viszonyítva, így enyhe lejtést kapott a tetővonal, s óvatosan nyújtottá, sportosabbá vált a farrész.

– A formaterv egyik legfontosabb része a tető hátsó végződése. Sok változatot kipróbáltunk. – avatott be a részletekbe Hitomaro Asano, a Civic karosszériájának tervezője. – Még osztott üveges, sőt ún. ferdehátú kivitelen is gondolkodtunk. Az volt a a cél, hogy olyan kocsitest szülessen, amire jó ránézni, mondhatni, üdítő élmény megpillantani. Nem lehet jellegtelen, ámde úgy kell tűnnie, mintha egyetlen tollvonás lenne a teljes sziluett – árulta el a dizájner.

Bárhogy is, a farrészt a műgyanta alapú, új technológiával gyártott csomagtérajtó teszi igazán különlegessé, ami 20%-kal könnyebb, mint az elődmodell acél poggyászfedele és, nem utolsó sorban, elengedhetetlen ahhoz, hogy karcsúbb legyen karosszéria. Ez a visszafogott, kifinomult megjelenés az autó minden pontjára jellemző, beleértve a 25 mm-rel alacsonyabbra helyezett motorháztetőt, illetve első sárvédőket, valamint az 50 mm-rel hátrébb húzott A-oszlopot, melynek révén a vezető látómezeje is jelentősen nőtt. Az átformált front résznek, a megnövelt hátsó nyomtávnak és az átrajzolt, hangsúlyosabb kerékjárati ívnek köszönhetően az abroncsok nagyobbnak tűnnek, így az egész formaterv lendületesebbnek és talajhoz közelibbnek hat.

– Igazodván az alapkoncepcióhoz, fiatalos és sportos megjelenést szerettünk volna a Civicnek – folytatta Asano. – Ezért nagyon hangsúlyos orr-rész alkottunk, a felső részt pedig a lehető legvékonyabbra szabtuk. Ez már a jövőről szól, de mivel a Civic arca is megváltozott, kerestem valami közös pontot a korábbi generációkkal, és találtam is egyet. A hűtőrács mindig egy kicsit alacsonyabban volt a fényszórónál, ezért most sem vontuk össze őket formailag, inkább igyekeztünk otthagyni őket eredeti, korábbi generációknál megszokott helyükön – zárta gondolatait. 

Még magasabb szintű menetkomfort és könnyebb kezelhetőség 

A Honda által megfogalmazott „Ember a gép előtt”  (Man maximum, Machine minimum, M/M) irányelv előnyei a tágas, kifinomult beltérben is érezhetőek – minden emberközpontú és prémium színvonalon áll. Könnyebben áttekinthető, egyszersmind szellősebb lett a kabin, ami többek között az alacsonyra helyezett műszerfalnak és tükröknek, valamint a nagyobb üvegfelületeknek tudható be.

– Miután eldöntöttük, hogy „üdítő” autót készítünk, elkezdtünk gondolkodni, hogy miként valósulhat meg ez az elképzelésünk az utastérben. Ekkor jutott eszünkbe, hogy azt vesszük figyelembe, milyen időszakokban használják az emberek autóikat – vezetett végig a folyamaton Yasunori Ogawa, a Civic belterének tervezője. – Úgy véltük, ha frissítő, kellemes a reggel, az egész nap is jól telhet. Nehéz egész nap jól éreznünk magunkat, de ha a reggel jól sikerült, az egész nap jól alakulhat. Kutatásaink során három kulcsszót határoztunk meg: rendezettségritmus és ösztönzés.

Ezt úgy fordítottuk le a dizájn nyelvére, hogy egyszerű, modern, karosszériához illő belteret hoztunk létre, tagolatlan felületekkel, vezetőközpontú kialakítással, kiváló minőségű alapanyagokkal és felhasználói élményt fokozó érintkezési pontokkal.

Az alacsony tetővonal ellenére pazar a helykínálat, még a fejtér sem lett kisebb az elődmodellhez mérten. Ez elsősorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésére vezethető vissza, hiszen a különböző elemei elférnek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban. Az új, hibrid Civic poggyásztere ugyancsak hatalmas, a kategória egyik legnagyobbja, ráadásul a csomagtérajtó is szélesebb lett, így könnyebben kilátni hátrafelé. A lelkiismeretes munkáról tanúskodik, hogy a modell helykínálatát és használhatóságát illetően is könnyedén versenyre kelhet a nagyobb szabadidő-autókkal.

– A csomagtérajtó zsanérjai általában a hátsó utasok fejével vannak egy vonalban. Mivel ez a pont nagyjából „adott”, nem egyszerű alacsonyabbra helyezni a tetőt – mutatott rá Asano. – Persze ilyen-olyan módszerekkel, a harmóniát megbontva eltolható, de sem a Civic fejlesztői, sem a Honda fő döntéshozói nem kívántak kompromisszumot kötni. Ebben egyetértés volt a külsőt és a belső tervező szakemberek között is, úgyhogy elkezdődhettek az egyeztetések, hogy miként oldjuk ezt meg.

Arról kezdtünk el beszélgetni, hogy esetleg helyezzük a zsanérokat egészen szélre. Olyan zavaró részletektől mentes kabint képzetünk el, amelynél semmi nem töri meg a vonalakat, mert ha például a C-oszlop közepére tesszük a vonalat, az mindent elronthat. Határozottan arra törekedtünk, hogy semmi ne törje meg a karosszéria – elölről hátra tartó – vonalainak lendületét, ezért azt találtuk ki, hogy a kis háromszög-ablakok körül visszük el őket, és mindenki, még a tervezők is egyetértettek a felvetéssel – tette hozzá.

Aprólékos munkával dolgoztak ki mindent, még az innovatív légbeömlő-nyílások pozíciójára is nagy hangsúlyt fektettek. Úgy helyezték el őket, hogy folyamatos és hatékony legyen a levegőáramlás. A műszerfal teljes szélességében végigfutó, méhsejtrácsos légbeömlő nemcsak hasznos, hanem a prémium minőségérzetet is fokozza.

– Talán a „rendezett” szó fejezi ki leginkább, milyen az új Civic utastere. Ezt szerettem volna elérni, mióta csak a járműiparba kerültem. Egyszerűen nem tetszettek a hagyományos műszerfali légbeömlő-nyílások – magyarázta Ogawa. – A régi japán vonatokon egyszerű ventilátorok voltak. Nem tehetek róla, de ha meglátom napjaink légbeömlőit, mindig ezek jutnak eszembe. Ha megnézik a modern otthonokat, az ilyesmi dolgok nem látszanak, eltüntetik őket szem elől. E gondolattól vezérelve jött az ötlet, hogy a műszerfal teljes szélességében szaladjon végig egy méhsejtrácsos levegőzőrostély, ez szerintem elsőrangú minőségérzetet szavatol és a rendezetté teszi a teljes belteret – fűzte hozzá.

Emellett azt is szem előtt tartották, hogy olyan környezet jöjjön létre, ami nem készteti nagyobb mozdulatokra az utasokat, miután beültek. A szórakoztató elektronikai rendszer például a vezető perifériás látóterébe került, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy meg sem kell mozdítania fejét az információk leolvasásához. Ennek legfőbb előnye, hogy tulajdonképpen folyamatosan az utat nézheti a vezető, tehát még magasabb szintű a biztonság.

– Nagyon érdekes fejlesztési filozófia mentén haladtunk a Civic megalkotásakor, ami már a kezdetektől meghatározta a munkát. Felkerestük a gyáregységünket, és a jelenleg gyártott modellt felhasználva különféle vezetői környezeteket (ti. Human Machine Interface, magyarul ember-gép kapcsolódási felület) próbáltunk ki, azt figyelve, mennyire ergonomikus a kezelőszervek elhelyezése, milyen könnyen használhatók a gombok és a kapcsolók, s mennyire nagy a vezető látómezője – zárta sorait Ogawa.

Idestova fél évszázada, hogy a Civic új mércét állított a járműiparban, és azóta is a vásárlók egyik kedvence. Az elmúlt ötven évben 27,5 millió Civic kelt el, és 170 országban értékesítették a típust. A vadonatúj változat 2022 őszén debütál az öreg kontinensen.