Miként építette fel Soichiro Honda a márkát? A motorizált kerékpároktól a sugárhajtású üzleti repülőkig: az álmok kezdete Honda történelem.
Az álmok ereje
A motorizált kerékpároktól a sugárhajtású üzleti repülőkig – hetven év az emberiség szolgálatában.
1906: Megszületik Soichiro Honda
Soichiro Honda egy kovácsmester fiaként látott napvilágot nem messze a Fujitól. Már gyermekként rajongott a gépekért és sokat segített édesapja kerékpárszervizében.
1922: Nagy város, éles fények
Soichiro Honda nem fejezte be az iskolát, inkább Tokióba költözött és gyakornokként helyezkedett el egy autószervizben. Hat évvel később visszatért szülőhelyére és saját műhelyt nyitott.
Az első autó, amit Soichiro látott egy Ford T-modell volt. A „nagy találkozás” örökre megváltoztatta életét, az olaj illata, mint afféle parfüm, úgy bódította el a legendás feltalálót.
1937: Soichiro Honda első cége
Soichiro azért hozta létre a Tokai Seiki vállalatot, hogy dugattyúgyűrűket gyártson. A társaság gyorsan fejlődött, de a háború alatt két bombatalálat is érte, sőt később földrengés sújtotta. A megtépázott céget végül eladta és Honda Technical Research Institute, azaz Honda Technikai Kutatások Intézete néven újat alapított.
1946: Az első számú Honda
A háború utáni években Japánnak mobilizálnia kellett lakosságát, méghozzá gyorsan és olcsón. Ekkor támadt Soichirónak az az ötlete, hogy leselejtezett generátorhajtó-motorokat épít be kerékpárokba. Meg is tette, így napvilágot láttak az első Honda járművek. Soichirónak csupán annyi dolga maradt, hogy megtalálja a potenciális vásárlókat.
1947: Honda Type A
Az eredeti segédmotoros kerékpár tovább fejlődött. Okos, stílusos és népszerű. Pár hónapon belül elkészült a Honda által fejlesztett erőforrás, amit a cég első futószalagján gyártottak sorozatban.
1948: Megszületik a Honda Motor Company
Soichiro Honda megalapítja a vállalatot új üzlettársával, Takeo Fujisawával. Socihiro felel a termékfejlesztésért, Fujisawa pedig a pénzügyeket irányítja. A cég 34 dolgozójának közösek a céljai, és persze az álmai.
1949: Bemutatkozik az első Honda
Az első motorkerékpárt, amelynek minden alkatrészét a Honda fejlesztette D-type néven dobták piacra. A D betű az angol dream, azaz álom szóra utal.
Az 1950-es évek
1946: Ugrás az első helyre
A Honda Japán legnagyobb motorkerékpár-gyártójává lép elő. Ma a Honda a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, üzemegységei szerte a világon fellelhetők.
1956: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!
A vállalat működését a mai napig ez a filozófia határozza meg. – Az egész emberiséget szolgáljuk, így minden termékünket kiváló minőségben, kedvező áron kell kínálnunk – hangzik a jelmondat.
1958: Feltűnik a szupersztár
A Honda Super Cub egy szimpla, megfizethető motorkerékpár a világnak. Szuper mivoltáról árulkodik, hogy a mai napig szerepel a Honda választékában, sőt a világ legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járműveként írta be magát a történelemkönyvekbe. Lehet, hogy egyben a legjelentősebb is?
1959: Az amerikai álom
A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója megkezdi termékeinek értékesítését az Egyesült Államokban. Az American Honda Motor Co. A vállalat Los Angelesben indult.
Az 1960-as évek
A kutatási és fejlesztési tevékenységet végző Honda R&D a Honda Motor Company leányvállalataként működik. Akár úgy is hívhatnánk, hogy Soichiro álomgyára.
1961: TT-győzelmek
Soichiro azt mondta, a siker 99 százalék kudarc. Első szereplésünk a Man-szigeti TT-n igen nagy csalódás volt, de nem adtuk fel, sőt! Tovább fejlesztettük gépeinket, majd két évvel később visszatértünk és taroltunk. Ez volt az első alkalom, hogy megízlelhettük a világsikert, amit egy újabb nagy esemény követett: 1965-ben első Formula-1-győzelmünket is megszereztük.
1962: Globális gyártás
A TT-sikereken felbuzdulva a belgiumi Aalstban megnyitottuk első tengeren túli gyáregységünket. Régebben gyártunk Európában, mint gondolná…
1963: Két kerékről négyre
A Honda megkezdi a személy- és teherautók értékesítését. Elindul a masszív T360-as minihaszonjármű gyártása. A különleges S500 érkezésével a sportkocsik piacán is megjelenik a márka.
1964: Honda-sikerek a motorsportban is
Egy évvel azt követően, hogy a Honda megkezdte az autógyártást, a vállalat vezetősége úgy határozott, hogy belépnek a motorsport világába. Megalkottuk saját vázunkat, futóművünket és motorunkat, és 1965-ben – Richie Gintherrel a volánnál – meg is szereztük első trófeánkat.
1967: Egy apró Honda-csoda
Olyan cuki… és olyan okos. Az N360 névre keresztelt városi autót édesen pörgős, léghűtésű erőforrás hajtotta. Ezzel a modellel kezdődtek meg a Honda sikerei a személygépkocsik piacán.
Az 1970-es évek
1972: A jó autó a jó időben
A kompakt, elsőkerék-hajtású Civic tökéletes autó volt a hetvenes évekre. Tíz generációval és 24 millió eladott példánnyal később még mindig eszményi társ és továbbra is a vásárlók egyik kedvence.
1973: Visszavonulnak az alapítók
Negyed évszázados kőkemény vezetői munka után visszavonul Soichiro Honda és Takeo Fujisawa. A két alapító tanácsadóként segíti tovább a vállalat működését egészen Soichiro 1991-es halálig.
1975: Kérjük, ne dohányozzanak!
A lenyűgöző CVCC motort Észak-Amerikában vezettük be elsőként. Páratlanul hatékony konstrukciójából fakadóan oly alacsony károsanyag-kibocsátásra lehetett büszke, hogy katalizátor nélkül is teljesítette a levegőtisztasági törvényt. Ez maga volt a szenzáció.
1976: Megállíthatatlan növekedés
Lehull a lepel a Honda első középkategóriás autójáról, az Accordról, amit háromajtós, ferdehátú és négyajtós, szedán változatban rendelhettek meg a vásárlók. Később ötajtós kivitellel bővült a modellcsalád, majd megjelent a Prelude néven forgalmazott kupé.
1979: A hídépítés korszaka
A Honda gyümölcsöző együttműködésbe kezd a BL-lel, melynek célja, hogy a vállalatok megosszák egymással technikai ismereteiket, s közösen fejlesszenek, illetve gyártsanak autókat az európai piacra. Ezt újabb megállapodások követték, mindazonáltal megőriztük eredeti szellemiségünket és kompromisszummentes gondolkodásmódunkat.
Az 1980-as évek
1989: A HÍRES VTEC
A VTEC RENDSZERREL MEGMUTATHATTA A HONDA, HOGY MIKÉNT LEHET EGY MOTOR MÉG ERŐSEBB ÉS TAKARÉKOSABB.
1981: Felkerültünk a térképre
Tudta, hogy a világ első térképalapú navigációs rendszerét a Honda fejlesztette ki? A Honda Electro Gyrocatort a japán piacra szánt Accordokba szereltük, több mint egy évtizeddel a GPS bemutatkozása előtt!
1982: Élet a nagy vízen túl
A Honda 1979-ben kezdett motorkerékpárokat gyártani az Egyesült Államokban, majd 1982-ben első japán márkaként készített autókat Amerikában. Az ohiói üzemegység indulását követően Kanadában és Mexikóban is gyárat épített a vállalat.
1986: A legendák születése
Bemutatkozik a Honda első luxusautója és a vállalat – Észak-Amerikában forgalmazott – prémium márkája, az Acura. Ezzel a Honda lett az első japán vállalat, ami különálló, prémium részleget hozott létre.
Az 1988-as modellévben megjelent az Acura Legend Coupe és benne a szuperkifinomult, hengerenként négyszelepes, 2,7 literes V6-os Honda-motor. Ez a hajtómű jelenős szerepet játszott abban, hogy az Egyesült Államokban élők prémiummárkaként könyveljék el az Acurát.
1988: Honda mesterkurzus az F1-ben
Sem előtte, sem utána nem volt márka ennyire domináns a Formula-1-ben. A McLaren-Hondák 16-ból 15 futamon nyertek, a csapat pedig elhódította a konstruktőrök kupáját. A pilóták között Ayrton Senna bizonyult a legjobbnak, mögötte csapattársa, Alain Prost végzett. Miért nem 16 a 16-ból? Nos, senki sem tökéletes…
Az 1990-es évek, az ikonok évtizede
1990: A SZUPERSZTÁR
SZÍNRE LÉP A CSODÁLATOS NSX. A HONDA ELSŐ SZUPERSPORTKOCSIJA ÚJ MÉRCÉT ÁLLÍT AZ ASZFALTSZAGGATÓK MEZŐNYÉBEN.
1992: Európának építve
Két új Honda-gyár nyitja meg kapuit az öreg kontinensen. Az angliai Swindonban Accordok készülnek, a törökországi Gebzében Civicek. Ma a swindoni komplexum az ötajtós Civic gyártásának globális központja.
1995: Nincs akadály
Újabb ikonikus Honda érkezik a CR-V személyében. Neve a Compact Recreational Vehicle, azaz kompakt, rekreációs jármű kifejezésből ered, s nem más fűződik hozzá, mint a jelenleg is roppant népszerű SUV-kategória megteremtése. A modell ma is a világ legkelendőbb szabadidő-autója, s roppant közkedvelt 1999-ben bemutatott kistestvére, a HR-V is. Ez utóbbi betűszó a High-Riding Vehicle-re utal, jelentése nagy hasmagasságú jármű.
1998: Boldog születésnapot, Honda!
Úgy döntöttünk, hogy építünk magunknak egy születésnapi ajándékot, ami méltó lezárása az elmúlt fél évszázadnak. Mi más lehetne, mint egy kétüléses sportkocsi? A pörgős S2000 az S500 egyediségét és értékeit mentette át a jelenkorba.
1999: A jövőbe tekintő Insight
Mérnökeink nem a múltba révednek, hanem a jövőt kémlelik. Első benzines-elektromos hibridünk a hihetetlenül alacsony károsanyag-kibocsátású Insight volt. Nem mellesleg ez volt az első hibrid autó, amit forgalmaztunk az európai piacon.
Az ezredforduló
2000: ASIMO beinteget az ablakon
Elkészül az első ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility). A Honda által fejlesztett humanoid robot egy csapásra ismertté és népszerűvé válik, mondhatni, a Honda egyik leghíresebb celebje lesz…
2001: R mint racing
A Civic Type R nem más, mint egy teljesítményorientált ferdehátú, ami Európában mutatkozott be elsőként. Ismertsége és elismertsége villámgyorsan nőtt, s ma már milliók rajonganak érte a planétán. Azóta három generáció is napvilágot látott, a legutóbbi épp 2017-ben nyűgözte le a szakmát és a vásárlóközönséget.
2002: Újra divat a Jazz
Színre lép az elmés megoldásairól ismert Jazz szupermini. Középre helyezett üzemanyagtartályának köszönhetően páratlanul tágas beltérrel várja utasait, és variálhatóság terén is könnyedén maga mögé utasítja riválisait, hiszen a Honda emberközeli filozófiája (man maximum, machine minimum) alapján készült és Mágikus Ülésrendszerrel kerül a szalonokba.
2003: A fejlesztés élvonalában
A TV-csatornák Európa-szerte sugározni kezdik a Honda „Cog” névre keresztelt reklámfilmet, ami minden idők egyik legsikeresebb és legelismertebb Honda-hirdetésének bizonyul. A középpontban az új, i-CTDi erőforrással felszerelt Accord áll, s azért is fontos a márka történetében, mert ez volt a Honda első saját fejlesztésű dízelmotorja.
2006: A Honda hidrogénhőse
A Honda mérnökei már régen megálmodták a jövőt, melyben hidrogénhajtású, nullemissziós járművek szállítják majd az embereket és a különféle tárgyakat. A 2006-ban leleplezett FCX Clarity jelentős mérföldkő volt a Honda történetében: ez volt az első kereskedelmi forgalomban is kapható, üzemanyagcellás hidrogénautó.
2010 után – A Honda továbbra is sorra dönti a rekordokat.
2014: Határ a csillagos ég
A Honda összesített motorkerékpár- és robogóeladásai elérik a 300 milliós darabszámot. És ez még hagyján: egy évvel később megszerezzük 700. (!) motoros GP-győzelmünket.
2015: Öveket bekapcsolni, felszállunk!
Megvalósul Soichiro legmerészebb álma: levegőbe emelkedik az első sorozatgyártású HondaJet. A hat utas szállítására alkalmas, sugárhajtású üzleti repülőgép 2200 km-es hatótávolságra és 782 km/órás végsebességre képes. Ez minden idők leggyorsabb Hondája…
2016: Újabb mérföldkőhöz érkeztünk
Elkészül a 100 milliomodik Honda autó. Vajon Soichiro gondolta volna, hogy ennyi jármű viseli majd nevét?
A Honda előrukkol a vadonatúj NSX-szel. Az ultramodern szupersportkocsi éppoly vonzó, mint elődje, de hibrid hajtásláncra épül. Mozgatásáról egy V6-os, benzines és három villanymotor gondoskodik. Bemutatkozását követően pár hónappal az NSX is csatlakozik a Civic Type R-hez, tudniillik megdönti kategóriájának körrekordját a németországi Nürburgring Nordschleifén.
2018: 70 éve visz előre az Álmok ereje
Hetvenéves a Honda. Ez bizony szép kor, pláne, hogy oly sok dolog történt. Vajon a következő hét évtized merre visz minket?
Az álmok kezdete Honda történelem
Az álmok kezdete Honda történelem bejegyzésünk a Honda történelmének mérföldköveit foglalja össze.